Silniki diesla dysponując większa mocą i momentem obrotowym przy mniejszej pojemności skokowej, od wielu lat stanowią bardzo poważną konkurencję dla napędów benzynowych. Jednakże w trakcie procesu spalania oleju napędowego występuje niekorzystne zjawisko które w ostatnim okresie postrzegane jest jako poważne zagrożenie ekologiczne. Diesel przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia generuje kłęby czarnego dymu a ściślej mówiąc sadzy. Jest ona efektem niepełnego spalania oleju napędowego. Technologia wtrysku wysokociśnieniowego, specjalne komory spalania, progresywne doładowanie tylko częściowo wyeliminowały problem. Dopiero zastosowanie tzw. filtrów cząstek stałych praktycznie wyeliminowało problem.
Czy aby na pewno?
Aby zrozumieć istotę problemu w telegraficznym skrócie prezentujemy najbardziej rozpowszechnione typy filtrów cząstek stałych oraz ich zasadę działania.
FAP – Filter A Particulare czyli tzw. system mokry – do paliwa dodawany jest specjalny płyn EOLYS obniżający temperaturę spalania sadzy. Stosowany przez koncern PSA (Citroen,Peugeot )
DPF – Diesel Particulare Filter, czyli system suchy stosowany w pozostałych markach samochodów
Każdy filtr niezależnie od konstrukcji składa się ceramicznego wkładu, podzielonego na setki jednostronnie zamkniętych kanalików umieszczonego w metalowej obudowie. Przepływające spaliny osadzają na ściankach cząsteczki sadzy z czasem zmniejszając przepustowość i zdolność filtracyjną filtra. Poniżej przedstawiono przykładową budowę jednej komórki filtracyjnej.
Tzw. zapychanie filtra sadzą objawia się drastycznym ograniczeniem mocy silnika, przechodzeniem samochodu w tzw. tryb serwisowy – awaryjny, zwiększonym zużyciem paliwa. Uruchamiana przez ECU- (komputer sterujący pracą silnika), procedura dopalania jest ściśle uzależniona od stylu jazdy. W autach poruszających się tylko w ruchu miejskim jest trudna do realizacji a co za tym idzie nieskuteczna. Wymaga jazdy z określoną prędkością (stałe, ściśle określone obroty silnika) na odcinku kilkunastu a czasami nawet kilkudziesięciu kilometrów.
Użytkownicy decydujący się na usunięcie filtra (jest to możliwe) ignorują fakt, że jest to prawnie zabronione. Ale nie to jest najgorsze. Zapominają, że filtry cząstek stałych eliminują oprócz sadzy substancje rakotwórcze. Czyli demontując filtr, narażają zdrowie i życie nas wszystkich. Nie wspominając o degradacji ekosystemu. Można oczywiście zamontować nowy filtr. Ale koszty od kilku do nawet dwudziestu tysięcy złotych w wielu przypadkach przekraczają wartość auta.
Więc jak rozwiązać ten problem?
Jedynie rozsądnym i skutecznym rozwiązaniem jest Regeneracja
Ale jak skutecznie i w miarę tanio wykonać regeneracje?
Dlaczego my
FIRMA Auto 2000 jako jedna z nielicznych w regionie oferuje usługę regeneracji filtrów cząstek stałych przy użyciu FLASH CLEANER MACHINE. Najwyższej jakości urządzenie wykorzystuje wyłącznie siłę wody do regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów samochodów osobowych oraz ciężarowych. Oferowana przez nas technologia czyszczenia bezpiecznie usuwa niemal całą sadzę i popiół ( 98,5%) przywracając praktycznie fabryczną zdolność filtra do pracy bez naruszania integralności delikatnego wkładu ceramicznego (DPF) pokrytego min. cząsteczkami tlenku glinu i ceru oraz platyny (utleniają CO-CO2, NO-NOx).
Źródło: https://twitter.com/dpfflashclean/status/819853451706437632?lang=ar
Jak praktycznie wygląda proces czyszczenia?
Zdemontowany filtr umieszczamy na blacie kabiny czyszczenia i podłączamy go do rury wodnej. Naciskamy START: Cały proces jest zautomatyzowany i odbywa się w specjalistycznej maszynie z użyciem odpowiedniej hydrodynamicznej metody czyszczenia. Urządzenie przedstawiono na zdjęciu powyżej. W zależności od typu i rozmiaru filtra, Flash Cleaner Machine wykonuje pełny cykl czyszczenia i suszenia gorącym powietrzem w czasie nie przekraczającym 120 min (samochody ciężarowe). Procedura czyszczenia filtrów cząstek stałych samochodów osobowych nie przekracza 30 min. Pełną procedurę przestawiono poniżej:
- Dobór i montaż odpowiednich adapterów montażowych i redukcji
- Wtryśnięcie specjalistycznego, biodegradowalnego detergentu do wewnątrz wkładu ceramicznego eliminującego złogi oleju silnikowego (z układu doładowania)
- Montaż filtra w komorze regeneracyjnej
- Czyszczenie strumieniem wody generowanym przez turbinę o wysokim regulowanym przepływie
- Wstecznie do przepływu spalin
- Zgodnie z przepływem spalin
- Ponowienie cyklu pierwszego
- Opróżnienie filtra
- Suszenie strumieniem powietrza o temperaturze 90 º C.
- Chłodzenia filtra
W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonych filtrów procedura jest ponawiana. Po procesie regeneracji DPF/FAP i ponownym montażu w pojeździe, wykonujemy diagnostykę systemu i zerowanie odczytu poziomu popiołu w sterowniku ECU.
Najważniejsze zalety prezentowanej metody to:
- 100% usunięcie osadów PM10
- 100 % usunięcie osadów oleju
- Usunięcie osadów ceru
- Nie narusza integralności filtra
- Nie usuwa metali szlachetnych napylanych na wkład ceramiczny
- Woda użyta do czyszczenia jest filtrowana i ponownie wykorzystywana
- Łatwa, szybka, ekonomiczna i całkowicie ekologiczna
Przykład filtra cząstek stałych przed i po regeneracji
Źródło: http://dpfflashcleaning.co.uk/what-can-it-clean/
Poniżej załączono linki prezentujące Flash Cleaner Machine oraz zasadę działania
Oczywiście znawcy tematu zaoponują i powiedzą, że nie jest to jedyna metoda regeneracji. Istnieją inne porównywalnie skuteczne procesy regeneracji. Ale nie jest to do końca prawda. Aby nie być gołosłownym przedstawiliśmy Państwu w formie graficznej zestawienie metod stosowanych przez konkurencyjne firmy. Ich zalety, wady oraz poziom skuteczności. Która metoda jest najmniej inwazyjna, skuteczna oraz co aktualnie jest bardzo ważne proekologiczna. Odpowiedź jest oczywista. Poniższe zestawienie bazuje na materiałach i publikacjach znanych firm i czasopism z branży motoryzacyjnej. Wiarygodność prezentowanych danych jest trudna do podważenia.
Dlaczego powinno się wybrać FLASH CLEANER MACHINE w porównaniu do innych metod regeneracji DPF/FAP
FLASH CLEANER MACHINE | OBRÓBKA CIEPLNA | OBRÓBKA ULTRADŹWIĘKOWA | DODATKI CHEMICZNE | |
OPIS | Umieścić filtr na blacie kabiny czyszczenia podłączyć go do rury wodnej. Nacisnąć START: w zależności od typu i rozmiaru filtra Flash Cleaner Machine wykona cykl czyszczenia suszenia gorącym powietrzem | Rozciąć filtr, umieścić go w piecu o temperaturze, która stopniowo wzrasta, aż do osiągnięcia 600 – 700“ C prowokując utlenianie pozostałości węgla. Zespawać | Zanurzyć filtr w metalowym zbiorniku wypełnionym wodą. Ultradźwięki wytwarzają wewnątrz zbiornika mikroskopijne pęcherzyk których temperatura jest bardzo wysoka, a ciśnienie osiąga 500 MPa. Implozja pęcherzyków powoduje odłączenie osadów od wszystkich warstw filtra | Wlać dodatek do zbiornika samochodu wraz z paliwem w celu rozpuszczenia pozostałości spalania wewnątrz silnika i usunąć je poprzez rurę wylotową |
CZAS TRWANIA | 30 minut (samochód osobowy DPF-FA3) -120 minut [ciężarówka DPF) | 8-12 godzin Czyszczenie pneumatyczne 90 min Wypalanie w piecu 8-48 godzin | 12-24 godzin Czyszczenie ultradźwiękowe + suszenie + czyszczenie pneumatyczne | Trudny do określenia ustalany przez ECU konkretnego pojazdu |
KOSZTY | Tylko jedna maszyna Flash Cleaner Machine jest jedną maszyną, która wykonuje wszystkie etapy czyszczenia (mycie + suszenie), bez przecięć, wypalania, spawania i bez konieczności wstępnych przygotowań | Maszyny: 4 • Tester przeciwciśnienia • Piec • Sprężarka • Kabina ssania | Maszyny: 3 • Zbiornik ultradźwiękowy • Piec • Sprężarka | Dodatek Istnieje wiele różnych dodatków; ceny zmieniają się w zależności od producenta (20 €-200 €) |
ZALETY I WADY | • Całkowite usunięcie osadów PM10 • Usunięcie osadów oleju • Usunięcie osadów ceru • Skuteczne czyszczenie wszystkich rodzajów filtrów cząstek stałych i katalizatorów (samochody osobowe, ciężarówki, SCR) o różnej wielkości • Zachowanie integralności filtra • Zachowanie metali szlachetnych • Używana woda jest zawsze czysta dzięki skutecznemu systemowi filtracji • Łatwa, szybka, ekonomiczna, ekologiczna | • Usuwanie większości osadów PM10 • Naruszenie integralności filtra, który zostaje przecięty, a następnie zespawany • W wysokiej temperaturze cer rozpuszcza się i przyczepia do ścian filtra • Ryzyko wystąpienia szoku termicznego, który może uszkodzić metale szlachetne | • Dogłębne oczyszczanie komórek filtracyjnych • Niewystarczająco wydajna na silnie zabrudzonych filtrach (olejem) i filtrach o dużych Gabarytach • Ryzyko uszkodzenia filtra w wyniku wibracji generowanych przez ultradźwięki i implozji pęcherzyków • Duże zużycie wody (należy ją często wymieniać w celu usunięcia osadu PM10 ze zbiornika | • Łatwe w użyciu • Ekonomiczne • Nieskuteczne: pozostałości nie zostają faktycznie „usunięte” i co więcej łączą się z tymi generowanymi przez sam dodatek, zatykając jeszcze bardziej filtr cząstek stałych. |
Nasze zaawansowane i efektywne czyszczenie filtrów FAP/DPF jest rozwiązaniem w 100% skutecznym, a cena usługi stanowi jedynie ułamek kosztu nowego filtra DPF.
Nie czekaj na awarię. Wyczyść filtr już teraz !
Posiadamy niezbędne doświadczenie a hydrodynamiczna metoda czyszczenia gwarantuje najwyższą skuteczność regeneracji filtrów FAP/DPF i katalizatorów. Każdorazowo przed regeneracją filtra wykonujemy test, który pozwala określić stopień jego zanieczyszczenia. Po wyczyszczeniu przeprowadzamy analogiczny test, który pokazuje efektywność procesu regeneracji. Wykonywana przez nas regeneracja usuwa od 98 do 100% zanieczyszczeń: cząstek pyłu PM10 (sadzy), oleju, ceru.